سفارش تبلیغ
صبا ویژن
تاریخ : چهارشنبه 91/10/20 | 3:40 عصر | نویسنده : سید کامبیز لطیف عقیلی

کاربرد پلیمر ها

در ساختمان سازی ، کاربرد پلیمرها به روش های متعددی طبقه بندی می شوند ، ازجمله :

  1. پلیمرهای غیر سازه ای
  2. پلیمرهای نیمه سازه ای و سازه ای
  3. مواد کمکی مصالح دیگر

تا به حال اولین گروه بزرگترین حجم و بیشترین تعداد کاربردهای مختلف را داشته اند . کمک کننده ها شامل : چسباننده ها ، مواد پیوندساز، درزگیر ها و اندود های حفاظتی و تزئینی هستند.

  • چسباننده ها

بسیاری از پلیمرهای چسباننده مانند پلیمر هایی  هستند که در سایر موارد به کار می روند . چسباننده (دگر چسب) ماده ای است که قادر به نگهداری مواد مختلف در تماس سطحی با یکدیگر است.

  • درزگیرها

درزگیرها، پلیمرهای مصنوعی الاستومری (رزین های ارتجاعی ) هستند که برای درز گرفتن یا بستن سوراخ در سازه(درز) به منظور جلوگیری از ورود آب وهوای سرد و نیز نگهداری گرما به کار برده می شوند. این مواد سبب می شود که پیوستگی بین اجزای ساختمانی ، با تغییر ابعاد گشودگی درز به صورت بازشدن در زمستان و بسته شده در تابستان ممکن شود . خواصی که مشخصات درزگگیر را تعیین می کنند عبارتند از : آسانی تغییر شکل ، داشتن خواص بازیابی خوب ، چسبیدن به لایه های سطح زیر بستر کار و دوام خوب .

  • اندود ها

اندود را می توان ماده ای تعریف کرد که وقتی بر سطح کار به کار رود ، غشای پیوسته ای بر آن می سازد .این توصیف از ورق پیس ساخته تا مصالحی را شامل می شود که به صورت مایع به کار می روند، و پس از کاربرد با چسبیدن به بتن لایه هایی را میسازند . اندودها برای انواع کارهای حفاظتی و نوسازی نظیر حفاظت در مقابل حمله شیمایی ، ساییدگی و آسیب ناشی از یخ زدن و آب شدن به کار می روند.

منبع : تعمیر وحفاظت سازه های بتنی




تاریخ : چهارشنبه 91/10/20 | 3:26 عصر | نویسنده : سید کامبیز لطیف عقیلی

انواع پلیمرها

تفاوت بین انواع پلیمرها بر اساس واکنش آنها نسبت به گرما وسرماست.

پلیمرهای نرمش پذیر در حرارت : پلیمرهای قابل ارتجاع یا نرمش پذیر در حرارت ، با گرما نرم می شوند و میتوانند با وارد آمدن تنش ر آنها «جاری» شوند؛ واگر مجددا آنها را سرد کنند، ماهیت الاستیکی وجامد خود را دوباره به دست می آورند. گرما دادن مداوم پلیمرهای نرمش پذیر در حرارت ، نهایتاً به فروپاشی آنها منجر خواهد شد؛ اگرچه ،این پلیمرها عموما در دمای پایین تر از نقطه فروپاشی نرم می شوند.

پلیمرهای سخت شدنی در حرارت : این نوع پلیمرها ، موادی هستند که می توانند تا نقطه گرم شونده وپس از رسیدن به آن حرارت نرم شده ودر اثر اعمال تنش جاری شوند . اما آنها به حالت اولیه خود بر نمی گردند، زیرا گرما سبب می شود که این مواد دچار نوعی واکنش «عمل آوری » شوند این نوع پلیمرها غالباً از واکنش های سنتزی خود درحالت عمل آمده پدید می آیند . گرمای بیشتر ، در نهایت سبب فروپاشی پلیمر می شود و آنها ر نرم وجاری نمی کنند.

منبع : تعمیر وحفاظت سازه های بتنی




تاریخ : چهارشنبه 91/10/20 | 2:59 عصر | نویسنده : سید کامبیز لطیف عقیلی

شیمی مصالح ساختمانی پلیمری

ریشه کلمه پلیمر یونانی وبه معنی چندبخشی یا چند جزئی است .برای هرمولکونل بزرگ که ازتعداد نسبتاً زیادی «واحد های » کوچک تشکیل شده باشد ، میتوان کلمه پلیمر را به کار برد. اگر چه کاربرد کلمه پلیمر محدود به موادی است که اجزای آنها با پیوند کووالانسی یعنی با مشارکت الکترون ها نگاه داشته می شوند. این گروه از مواد خواص بسیار مجالب و مفید دارند وکاملاً با مصالح مهندسی سنتی متفاوتند.

رفتار غیر عادی پلیمر ها ، نسبت به مصالح سنتی ناشی از ساختار مولکولی آنهاست. این ساختار مولکولی ،کلید درک وعلم وتکنولوژی پلیمرهاست . نقش کلیدی ساختار مولکولی در علم وتکنولژی پلیمری در شکل زیر نمایش داده شده است .



شکل : نقش کلیدی ساختار مولکولی در علم وتکنولوژی پلیمر

از نظر کاربرد، پلیمرها به پنج دسته تقسیم می شود:

  1. لاستیک ها والاستومرها
  2. الیاف ها
  3. پرداخت کننده های سطوح واندودهای محافظ
  4. پلاستیک ها
  5. چسباننده ها و درزگیرها


منبع : تعمیر وحفاظت سازه های بتنی





تاریخ : سه شنبه 91/10/5 | 2:56 عصر | نویسنده : سید کامبیز لطیف عقیلی

علت نشست ساختمان

نشت بیانگر پایین رفتن سازه بنا به دلایل فشردگی وتغییر شکلی است که در خاک زیر پی بوجود می آید.هر سازه اعم از ساختمان، دیواره مخزن سد، خیابان و امثالهم که بر روی خاک احداث شود،در اثر وزن خود تنشهایی درخاک ودر ترازهای مختلف زیر پی ایجاد می کند.این تنشها سبب تغییر حجم خاک شده و منجر به نشست می شوند .مقدار این نشست بستگی کامل به تنش ایجاد شده وخصوصیات فیزیکی ، مکانیکی تنش - کرنش خاک دارد.

روش تشخیص علت نشست های مختلف

بررسی میزان نشستی که در اثر احداث یک سازه (از قبیل احداث آن)ممکن است در خاک اتقاف افتد به یکی از روشهای پنجگانه زیر صورت می گیرد:

1- تخمین میزان نشست از روی بررسی رفتار سازه های موجود در اطراف محل احداث سازه وانادزه گیری مقدار نشست سازه های موجود در منطقه وتعمیم آن به سازه مورد نظر .

2- اجرای آزمایش بارگذاری صحرایی با مقیاس بزرگ قبل از شروع عملیات ساختمانی در محل اجرای طرح .

3- بارگذاری محلی با صفحه کوچک در محلی که باید پی سازه احداث شود وبر آورد نشست احتمالی با استفاده از نتایج به دست آمده از بار گذاری .

4- انجام آزمایش های محدود آزمایشگاهی بر روی نمونه هایی که از محل احداث سازه گرفته شده است .

5- بررسی کامل ژئوتکنیک شرایط محلی وحفر گمانه های کافی ولازم همراه با نمونه برداریها ،اندازه گیری ها و انجام آزمایشهای صحرایی ضروری ، اجرای آزمایش های آزمایشگاهی که خصوصیات فیزیکی لایه های مختلف خاک را مشخص کند مانند: مانند تعیین رطوبت خاک، تعیین حدود روانی ، خمیری خاکها ، توزیع دانه بندی خاک ، طبقه بندی خاک ها تعیین وزن مخصوص نسبی ،تراکم ،وزن مخصوص موجود خاک و... ، آزمایش های تعیین پارامترهای مکانیکی - دینامیکی خاک مانند: تعیین میزان چسبندگی وزاویه اصطکاک داخلی خاک و آزمایش تحکیم و....  .

منبع : تعمیر ونگهداری ساختمان

 






  • فارسی بوک | ماه موزیک | راه بلاگ